Dymmelonsdag

Dymmelonsdagen, onsdagen före påsk, då påskfriden inleddes. Namnet kommer av att metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag ersattes av trästavar, dymblar, för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det var stilla veckan och att långfredagen var i antågande.I folklig tradition har dymmelonsdagen genom missuppfattning kommit att kallas även för askonsdagen, vilken egentligen infaller i veckan efter fastlagssöndagen. - Wikipedia

Jaha, så mycket visste jag, trodde att det var askonsdagen idag och hade skrivit ett litet inlägg om det. Haha, vart var jag under konfirmationen denna vecka? Tycker ändå att det är intressant med traditioner och historia. Jag och pappa delar intresset och går gärna in på studiebesök i kyrkor eller besöker museér när man är ute och reser eller bara på dagsutflykt.

Sitter här med en smoothie och tre mackor sen frukost eftersom att jag gick upp kl 07,20. Gick upp tidigt idag trots att jag inte börjar förrän 12,30. Egentligen berodde det väl på att jag kunde få skjuts av E hem eftersom att jag sov hos honom igår. Han skulle ju faktiskt till sitt nya jobb!

Så nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska göra med min förmiddag. Jag behöver städa, deklarera, göra mig i ordning och lite så men känner inte något sug efter det direkt.

Var och solade igår efter jobbet och igår när jag kom hem till E sa hans mamma att jag hade fått en fin färg och undrade om jag hade solat. Blev glad att det syntes eftersom att jag själv inte märkte någon skillnad. Nu blir det en film, Dreamgirls har jag inte sett på länge...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0