Två killar och en kladdkaka!

Kom hem från att ha jobbat på Spenst efter jobbet idag, klockan var 22,15 och jag möttes av en väldigt god doft i hallen. Kladdkaka! Killarna har sagt upp sig från jobbet på io idag för att börja jobba på Eurosko. Så idag var också deras sista dag. På io är det enligt avtalet två veckors uppsägningstid men eftersom att det är sälja vi ska göra är det svårt att vara motiverad och sälja något när man sagt upp sig och egentligen inte vill vara där. Så man får ett val utifall att man vill gå samma dag. Det gjorde killarna så idag var deras sista dag vilket betyder att imon ska de komma på lunchen och bjuda på fika.

Det tar oss vidare till ämne nummer två, kladdkakan. När Eric hämtade mig på Spenst var han så nöjd och berättade om deras perfekta kladdkaka. Den hade fått över 100 positiva kommentarer på internet. Men när jag kom hem och tittade på den såg den lös ut, jag skakade lite på den och den skakade ikapp som om det vore en bryllepudding! Då berättade de, än en gång nöjda, att de gjort dubbel sats för att den skulle bli extra kladdig och god. Jo tack, kladdig blev den.
Jag försökte förklara att om man gör dubbel sats borde man ha en större form eller så måste den stå längre i ugnen. Annars blir den inte klar. Jag tror inte de trodde på mig förrän Eric skulle plocka ut den ur ugnen för andra gången när han slant och kladdkakan bokstavligen rann ur formen och ner på ugnsluckan. Väldiga disskusioner uppstod om huruvida de skulle göra om den eller inte, det slutade med att de nu gör en ny.

Ungefär såhär gick disskusionen:
Jonathan - Men om vi inte gör en dubbel sats utan en och en halv.
Eric - tittar på honom utan att säga något
J - Jo, men om vi gör det borde det ju bli bättre.
E - Jaha.
J - Alltså inte en hel och sen en halv, utan en och en halv.
E - Ja.
J - Men fattar du eller? Vi gör en och en halv samtidigt.
E - Ja.
J - Alltså inte två utan en och en halv.
E - Jaha, och så lägger vi det i en form.

Jag låg dubbelvikt i soffan av skratt. Samtalet var kanske inte exakt så men det har samma innebörd. Nu står de och försöker bre ut kladdkakan i en ugnsfast form. Jonathan klagar på Eric som klagar tillbaka. Det sköna är att de aldrig menar något illa utan de bara konstaterar att så är det. Eric är klumpig och Jonathan har onödigt långa förklaringar. Jag gillar verkligen att bo i Norge med dessa två, det finns alltid något att le åt!

Kladdkaka nr 1, efter de tagit bort översta lagret och satt in den igen.


Eric smälter smör till kaka nr 2.


Jonathan är med och knäcker ägg.

 

Nu blir det sängen! Sov gott!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0