Chocolate chip muffins

Lovade ju ett recept på mina nya favortmuffins för någon dag sedan. Idag har jag haft en fröken i Karlstad som smsat och frågat var receptet tagit vägen. Sen kom det en akut sömn över mig och kudden fick mer uppmärksamhet än muffinsen. Haha, men nu så kommer det!


Chocolate chip muffins

8 stora eller 14 små muffins

Du behöver:
6 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
200 g rumstempererat smör
3 dl strösocker
2 ägg
2 dl mjölk
150 g choklad hackad i stora tärningar

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en stor skål och ställ åt sidan. Rör smöret och sockret mjukt och pösigt, vispa i äggen och blanda slutligen i mjölken. Gör en fördjupning i de torra ingredienserna och rör i äggblandningen. Rör tills allt är ordentligt blandat och rör till sist i chokladbitarna. Fördela smeten i formar och fyll formarna nästan ända upp till formkanten. Grädda stora muffins 25-30 minuter i 180 grader och små muffins något kortare tid.
(från boken Muffins och smoothies av Cheryl Lindblad)

Jag brukar göra halv sats och får då precis 8 muffins i mina muffinsformar i silikon. Formarna är förresten köpta Jysk, glömde nog nämna det i förra inlägget. Hoppas de ska smaka!




Kommentarer
Postat av: Frida

Taaaack :D haha

2010-01-25 @ 19:13:59
Postat av: Sara

De där verkar inte dumma du!

2010-01-25 @ 22:04:32
URL: http://milktonium.blogg.se/
Postat av: fröken kök

jammi jammi mums mums..

dessa e helt klart värt att testa

2010-09-11 @ 08:53:02
URL: http://frokenkok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0