Fru Gertrud

Sitter på golvet och klipper ut artiklar värda att spara från en bananlåda full med VeckoRevyn. Fick upp den hit så nu är det dags att göra något åt det! När jag bläddrade hittade jag Sexfrågor genom åren. En fråga från varje årtionde från 1940- till 2000-talet. Hittade två klockrena som verkligen visar hur världen förändrats, läs här:

1940-talet:
Fråga: Jag är gravid och ska få barn men är ogift. Vad ska jag göra?
Svar: Det finns i varje län ett mödrahem som tar emot ogifta mödrar. Begär upplysningar av Barnavårdsnämnden, som hjälper er tillrätta också i alla andra svårighetersom ni kan råka ut för i er situation. Jag tror att ni kunde ha god nytta av att läsa broschyren "Råd till blivande mödrar" som kan erhållas från Svenska Fattigvårds- och Barnavårdsförbundet i Stockholm - pris 15 öre. Jag är övertygad om att ni kommer att känna er modigare när ni sökt kontakt med Barnavårdsnämnden.

1950-talet:
Fråga: Jag är en man som vill förvandla mig till kvinna. Vad ska jag göra?
Svar: Det enda jag kan råda er till är att ni, innan ni gör någonting i ena eller andra riktningen, talar med en psykolog. Ni kan slå den tanken ur huvudet att man medels kirurgiska ingrepp skulle kunna förvandla er från man till kvinna. Detta har försökts en gång, men jag betvivlar att försöket någonsin kommer att upprepas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0